Werkpad heeft onderzoek onder werkgevers laten uitvoeren naar de inzetbaarheid van medewerkers met een visuele beperking

Werkpad heeft onderzoek onder werkgevers laten uitvoeren naar de inzetbaarheid van medewerkers met een visuele beperking

Er is veel onbekendheid onder werkgevers in Nederland over het werk dat een slechtziende of blinde medewerker kan uitvoeren. Ook zijn er vooroordelen over aanpassingen op de werkvloer. Werkpad vermoedt dat deze onbekendheid reden is voor werkgevers om iemand met een visuele beperking niet in dienst te nemen (23%) of alleen iemand aan te nemen wanneer zeker is dat deze kandidaat hetzelfde werk kan uitvoeren als een ziende medewerker (29%).

Marktonderzoeksbureau Sherloq ondervroeg in opdracht van Werkpad 215 zakelijke beslissers (HR adviseur, leidinggevende, directeur/eigenaar) naar hun bereidheid om iemand met een visuele beperking in dienst te nemen en welke beroepen ze denken dat geschikt zijn voor deze categorie werknemers. Het onderzoek toont aan dat zakelijke beslissers verwachten dat vooral beroepen als telefonist (91%), communicatieadviseur (87%) of telemarketeer (85%) uitgevoerd kunnen worden door een slechtziende of blinde medewerker (eventueel met een aanpassing). Ook denken werkgevers dat zij verantwoordelijk zijn voor bepaalde aanpassingen op de werkvloer. Dit betreft o.a. aangepaste toiletten (66%), aangepaste brandoefeningen (63%) of andere knopjes in de lift (59%).

 “Er heersen nog veel vooroordelen over wat een slechtziende of blinde medewerker wel of niet kan doen en wat er nodig is op de werkvloer.” aldus Clemens de Jager, manager van Werkpad, het onderdeel werk van Koninklijke Kentalis en Bartiméus. “Wat opvalt is dat men denkt dat bepaalde beroepen niet mogelijk zijn, terwijl onze ervaring is dat dit heel goed kan. We merken dat de slechtziende en blinde kandidaten die wij begeleiden naar werk prima aan de slag kunnen in de meest uiteenlopende banen. Op school en in het dagelijkse leven draaien zij dankzij de vele hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn, al gewoon mee. Smartphones zijn tegenwoordig standaard uitgerust met spraaktools. En het is heel makkelijk om op een computer vergrotings-en voorleessoftware te installeren. Ook merken wij dat de kandidaten die wij begeleiden, misschien mede door hun visuele beperking, andere vaardigheden extra goed ontwikkeld hebben. Zoals concentratievermogen of gestructureerd en precies werken.”

Werkgevers schatten in dat beroepen als buschauffeur (86%) of opticien (73%) niet zo geschikt zijn voor een slechtziende of blinde medewerker. “Dat klopt.” aldus De Jager. “Bij sommige beroepen is het niet veilig en heb je nu eenmaal een goed zicht nodig. Toch zijn er volop banen die prima uitgevoerd kunnen worden door mensen met een visuele beperking. Denk daarbij aan financieeladministratieve dienstverlening, technische support of een baan als HR adviseur. En wist je dat we slechtziende fietsenmakers en magazijnmedewerkers begeleiden naar werk? Onze jobcoaches kunnen werkplekonderzoek uitvoeren waardoor er vaak veel meer mogelijk is dan de werkgever in eerste instantie denkt.” 

De Jager merkt op: “Wij denken dat onbekendheid vaak reden is dat werkgevers aarzelen om slechtziende of blinde kandidaten in dienst te nemen. Dat is jammer. Onze jobcoaches kunnen, samen met de kandidaat, vaak een heel erg goede inschatting maken van de haalbaarheid om bepaalde werkzaamheden door iemand met een visuele beperking te laten uitvoeren. Soms zijn er maar een paar simpele aanpassingen nodig waardoor ook een visueel beperkte medewerker met plezier aan het werk kan. Want een leuke en interessante baan, dat willen we toch allemaal?”

Font Resize